Redactie ABM Financial News - Vrijdag 27 januari 2017, 18:43 uur

Voor het eerst sinds 2012 is de iPhone van Apple niet het best verkochte model in China. Dit bleek vrijdag uit cijfers van marktonderzoeker Counterpoint.

De eer kwam toe aan de Oppo R9. Dit model had vorig jaar volgens Counterpoint een marktaandeel van 4 procent. De iPhone 6S stond op de tweede plaats met een marktaandeel van 2 procent en het vlaggenschip van Apple, de iPhone 7, stond op de zestiende plaats.

De vraag naar smartphones in China bleef gezond in het vierde kwartaal en steeg op jaarbasis met 12 procent. Volgens Counterpoint lieten vijf telefoonfabrikanten groei zien, te weten Huawei, Oppo, Vivo, Meizu en Gionee. Gezamenlijk waren deze partijen goed voor een marktaandeel van 58 procent. De vraag naar de overige merken, waaronder Apple en Samsung, nam af.

Huawei was de grootste verkoper en zag zijn marktaandeel groeien van 14,3 procent in 2015 naar 16,4 procent vorig jaar. Oppo maakte een sterke groei door, van 7,8 naar 15,5 procent en Vivo eindigde op de derde plek met 13,9 procent ten opzichte van 8,4 procent in het voorgaande jaar.

Apple zag zijn marktaandeel zakken van 14,3 naar 10,4 procent. Counterpoint zei evenwel dat de vraag naar Apple's nieuwe model iPhone 7 sterk was in het vierde kwartaal.

Leren beleggen

Live koersen

Wereldtijden

 New York

 London

 Paris

 Tokyo

 Beijing

 Sydney