Redactie ABM Financial News - Donderdag 5 januari 2017, 16:19 uur

ING werkt aan een toekomst waarin mensen de app van de bank even massaal gaat gebruiken als de diensten van internetreuzen als Google, Uber of Facebook. Dat blijkt uit de strategie-update van de bank van oktober vorig jaar en recentere uitlatingen van ING-directeuren.

Volgens de nieuwe strategie wil ING op termijn het 'go to'-platform voor geldzaken worden. "We bieden het complete financiële plaatje voor alle instellingen, zodat onze klanten de financiële impact kunnen zien, om belangrijke besluiten te kunnen nemen", schetste de bank zijn toekomstige rol. Als bijkomstigheid zal een groter deel van de inkomsten van de bank straks uit 'fees' komen en minder uit de rentemarge.

In een recent interview door adviesbureau PWC noemde bestuursvoorzitter Ralph Hamers als grootste risico voor banken dat zij het contact met de klant verliezen. Dat dreigt te gebeuren als internetbedrijven, met hun aandacht voor een goede beleving door de klant, zich tussen bank en klant weten te wurmen.

Bank zonder lening
Voor grote internet- en technologiebedrijven is de toegang tot de klant allesbepalend, stelde Hamers. "Het grootste mediabedrijf ter wereld is Facebook, dat geen enkele content produceert. Het grootste hotelbedrijf is Airbnb. Zij hebben geen hotelkamers. Het grootste taxibedrijf is Uber en dat heeft geen enkele taxi. Dus de vraag is eigenlijk: Waarom zou de grootste bank ter wereld geen bedrijf kunnen zijn zonder leningen op zijn balans?" aldus Hamers.

Volgens de bestuursvoorztter zijn de producten die banken aanbieden bij internetbankieren niet langer onderscheidend en telt alleen de klantervaring. Daarom werkt ING aan een digitaal ecosysteem dat verder gaat dan bankieren alleen. De bank wil de plek zijn waar je heen gaat voor alle financiële behoeften, stelde Hamers in zijn strategie-update.

ING stelt daarom zijn eigen platform open voor andere diensten en zal ook zelf aanwezig zijn in andere online-diensten en mediaplatforms. Tijdens de presentatie toonde ING zijn eigen icoon, verbonden met de smartphone-icoontjes van Facebook, Apple, Google, Whatsapp, Amazon, Spotify en Netflix.

Een miljard klanten
In de toekomstvisie van Hamers worden banken niet meer gemeten naar balanstotaal, maar naar het aantal klanten.

Bij ING steeg dat aantal sinds 2014 met 3,3 miljoen tot 35 miljoen halverwege 2016. Een belangrijke bijdrage levert de Duitse internetbank ING DiBa, die met meer dan 1.000 klanten per dag groeit. Het Duitse onderdeel heeft zich opgewerkt tot de derde consumentenbank van Duitsland met 8 miljoen klanten, evenveel als in Nederland. De bank is door de lage kosten bovendien veel winstgevender dan zijn concurrenten, meldde de Financial Times deze week.

De andere zes ‘challenger’-markten (Spanje, Frankrijk, Tsjechië, Oostenrijk, Italië en Australië) en de drie groeimarkten (Polen, Roemenië en Turkije) van ING groeien ook snel en tellen samen 17 miljoen klanten.

ING wil die sterke klantengroei, die al uitzonderlijk is in de huidige bankenwereld, verder gaan versnellen. Het doel is vooral om meer 'primaire' klanten te strikken, die ook hun betalingen via de bank doen en gemiddeld twee keer zo veel producten afnemen. Het aantal primaire klanten van ING Groep is nu nog 9,3 miljoen. In 2020 moeten dat er 14 miljoen zijn.

De snelle klantengroei en het veelvuldig gebruik van mobiel betalen zetten de mainframe en datasystemen van ING nu al onder druk. Om de versnelling te realiseren, moet de bank dus eerst een systeem bouwen dat wereldwijde groei mogelijk maakt.

"We hebben erkend dat we ons moeten kunnen uitbreiden naar wereldwijde schaal”, zei ING's chief technology officer Brendan Donovan vorig jaar in het computerblad Computerweekly. “Het is één ding om 35 miljoen klanten te hebben. Maar een miljard klanten, wat mijn visie is, is heel iets anders.”

Cloud

Daarom kondigde ING in oktober aan de komende zes jaar 800 miljoen euro te investeren, onder andere in een opschaalbaar digitaal platform. De investering moet de bank ook voor eens en voor altijd van zijn oude mainframes afhelpen, door alle belangrijke data over te hevelen naar een eigen hoekje van het internet, de cloud.

Het nieuwe platform zal eerst gaan draaien voor particuliere klanten in Spanje, Italië, Frankrijk, Tsjechië en Oostenrijk, en kan daarna als alles goed gaat zonder veel kosten worden uitgebreid naar andere landen. In de eerste vijf landen wil ING het aantal klanten laten groeien van 4,4 miljoen nu naar 8 miljoen in 2020.

CPB
Ook economen van het Centraal Planbureau hebben zich gebogen over de vraag, hoe de toekomstige bankenwereld er straks uitziet, na de digitalisering. Als het toezicht op financiële instellingen wordt gelijkgetrokken en de banken raken hun monopolie op betaalgegevens kwijt, dan zal de dienstverlening zich gaan concentreren bij grote technologiebedrijven zoals Apple en Google, voorspelde het CPB. In andere gevallen zullen grote Europese banken of kleinere fintech-startups juist een grotere rol krijgen.

Leren beleggen

Live koersen

Wereldtijden

 New York

 London

 Paris

 Tokyo

 Beijing

 Sydney