Redactie ABM Financial News - Vrijdag 1 juli 2016, 16:11 uur

De Britse prijsvechter easyJet is formeel begonnen met het veiligstellen van een licentie in een ander land binnen de Europese Unie om de operationele rechten te behouden die gevaar lopen nadat het Verenigd Koninkrijk voor een vertrek uit het handelsblok stemde.

Het zogenaamde 'air operator certificate' (AOC) fungeert als een licentie voor luchtvaartmaatschappijen om te vliegen. De luchtvaartmaatschappij was, al voor het referendum, informele gesprekken begonnen met andere EU-lidstaten om zo'n certificaat te bemachtigen en de activiteiten in Europa te kunnen voortzetten.

"EasyJet is inmiddels gestart met een formeel proces om een ​​AOC te verwerven," zei het concern in een verklaring vrijdag, waaraan toegevoegd werd dat gesprekken met "een aantal Europese toezichthouders" zijn aangevangen.

Het Britse lidmaatschap aan de EU gaf easyJet en andere Britse luchtvaartmaatschappijen toegang tot de gemeenschappelijke luchtvaartmarkt van de EU, waarmee ze vanaf iedere stad in de Unie een andere EU-stad konden aandoen. De Britse stemming van afgelopen week om de EU te verlaten kan de toegang op deze routes voor easyJet blokkeren, waarmee vluchten zoals bijvoorbeeld van Amsterdam naar Berlijn gevaar lopen.

De op Europa gerichte luchtvaartgroep zei verder geen andere structurele of operationele veranderingen te hoeven doorvoeren tot de uitkomst van de onderhandelingen tussen het VK en de EU duidelijker wordt.

EasyJet heeft reeds twee AOC's, één in het VK en één in Zwitserland. Een nieuwe licentie vereist slechts het verplaatsen van enkele personeelsleden.

De Britse prijsvechter heeft dan ook geen plannen om het hoofdkantoor te verplaatsen vanuit Louton.

EasyJet is niet de enige die meerdere luchtvaartlicenties heeft. Ryanair Holdings, easyJet's belangrijkste rivaal, heeft aangegeven mogelijk een Britse AOC te moeten bemachtigen mocht het VK buiten de single markt van de EU komen te vallen.

Norwegian Air Shuttle, een andere low-cost luchtvaartmaatschappij, heeft reeds een Brits en Iers certificaat in aanvulling op degene in zijn thuisland. British Airways moedermaatschappij International Consolidated Airlines Group, waar ook de Ierse luchtvaartmaatschappij Aer Lingus en het Spaanse Iberia en Vueling onder vallen, heeft ook meerdere AOC's.

Een week geleden, slechts uren na de uitkomst van het referendum, had CEO Carolyn McCall naar buiten gebracht dat ze de Britse regering en de Europese Commissie heeft aangeschreven met het verzoek het Verenigd Koninkrijk onderdeel te laten blijven van de gemeenschappelijke EU-luchtvaartmarkt.

Leren beleggen

Live koersen