Redactie ABM Financial News - Vrijdag 3 juni 2016, 19:02 uur

Koninklijke Ahold verraste woensdag analisten en beleggers met beter dan verwachte kwartaalcijfers, waarbij met name Albert Heijn sterk voor de dag kwam.

De kwartaalomzet van Ahold steeg 4,3 procent naar 11,8 miljard euro en de omzetgroei tegen constante valutaverhoudingen bedroeg 3,5 procent. Het operationeel bedrijfsresultaat dikte met 14,5 procent aan tot 396 miljoen euro en de nettowinst was 13,1 procent hoger op 241 miljoen euro.

In de Verenigde Staten, waar Ahold met onder meer de supermarktketens Giant, Stop & Shop en internetleverancier Peapod het merendeel van zijn omzet realiseert, nam de omzet met 4,0 procent toe tot 7,3 miljard euro. Het onderliggende bedrijfsresultaat steeg hier met 13,2 procent tot 291 miljoen euro. De identieke omzetgroei bedroeg 0,1 procent negatief, na een krimp van 2,4 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Ahold Nederland, dat Albert Heijn supermarkten, Etos drogisterijen, Gall & Gall slijterijen en internetverkoper bol.com exploiteert, realiseerde een 4,9 procent hogere kwartaalomzet van 3,9 miljard euro en een 13,9 procent hoger onderliggend bedrijfsresultaat van 189 miljoen euro. De identieke omzet groeide met 2,9 procent, na een groei van 2,5 procent in dezelfde periode vorig jaar.

De Albert supermarkten in Tsjechië leverden een onderliggend bedrijfsresultaat van 6 miljoen euro tegen 2 miljoen euro een jaar geleden, op een 2,5 procent hogere kwartaalomzet van 528 miljoen euro.

"Onze marktaandelen in de Verenigde Staten en in Nederland zijn in het kwartaal licht toegenomen", zei CEO Dick Boer woensdag desgevraagd tegen ABM Financial News. Volgens de bestuursvoorzitter profiteert het concern daarbij vooral van de invoering van veel nieuwe innovaties en de inzet op gezonde voedingsmiddelen en van de snelle groei van de online aanbieders Peapod, ah.nl en bol.com.

De meeste analisten waren woensdag goed te spreken over de kwartaalcijfers.

Volgens analisten van Jefferies waren de resultaten "erg sterk" en heeft het supermarkt- en internetconcern dankzij beter dan verwachte marges in de Verenigde Staten en Nederland een 5 procent hoger dan verwacht EBIT-resultaat van 449 miljoen euro geboekt. In de Verenigde Staten zijn de volumetrends opwaarts en in Nederland is het herstel nu stevig gefundeerd, merkten de analisten op.

Dit gevoegd bij de uitstekende kwartaalresultaten van Delhaize, toont aan dat alle onderdelen van de te fuseren groep goed presteren, constateerden de marktvorsers.

Ook de omzet van 11,8 miljard euro en de operationele marge van 3,8 procent waren hoger dan getaxeerd, schreef analist Alan Vandenberghe van KBC Securities woensdag in een rapport naar aanleiding van de kwartaalrapportage. De met 30 basispunten gestegen Amerikaanse marge naar 4,0 procent was volgens Vandenberghe mede te danken aan lagere kosten. In Nederland was er sprake van een hogere identieke omzetgroei, vooral dankzij de sterke groei van online verkopen.

Joost van Beek van Theodoor Gilissen Bankiers wees erop dat Ahold in Amerika in het afgelopen kwartaal opnieuw te kampen had met krimp van de identieke omzet, nu met een min van 0,1 procent. "Het wachten is hier nog steeds op terugkeer naar inflatie om margeverbetering te kunnen realiseren", zei de analist.

De marktvorser was daarentegen positief over de ontwikkeling in Nederland, met een 2,9 procent hogere identieke omzet. "Albert Heijn heeft goed gescoord met zijn innovaties en uitbreiding van het aanbod in het luxe-segment", lichtte hij toe.

De op jaarbasis sterk gestegen vrije kasstroom van 186 miljoen naar 287 miljoen euro maakte indruk op de analist. "Die kasstroom is heel belangrijk voor een retailer", zei Van Beek.

Intussen wachten Ahold en zijn Belgische evenknie Delhaize nog op het groene licht van de Amerikaanse mededingingsautoriteit Federal Trade Commission voor hun voorgenomen fusie, die in Europa door de bevoegde autoriteiten al is goedgekeurd.

Volgens het doorgaans goed ingelichte Amerikaanse vakblad Food World hebben de twee supermarktconcerns in hun belangrijkste markt samen 83 supermarkten in de verkoop gezet om toestemming voor de fusie van FTC te krijgen. In de Verenigde Staten behaalt de Belgisch-Nederlandse combinatie het merendeel van zijn omzet en samen hebben de twee concerns daar na de fusie ruim in totaal 2.000 winkels.

Een woordvoerder van Ahold wilde dit niet bevestigen, maar bij de toelichting op de kwartaalcijfers bevestigde CEO Dick Boer van Ahold, die na de fusie ook bestuursvoorzitter van Ahold-Delhaize wordt, dat gesprekken worden gevoerd met potentiële kopers van winkels in de Verenigde Staten.

Volgens Boer liggen Ahold en Delhaize daarbij nog steeds op schema om hun voorgenomen fusie medio dit jaar af te ronden, zo zei hij.

Het aandeel Ahold is deze week 2,4 procent hoger geëindigd op 20,42 euro.

Leren beleggen

Live koersen