Redactie ABM Financial News - Woensdag 9 maart 2016, 13:11 uur

Refresco Gerber heeft in de laatste maanden van 2015 de nodige tegenwind ervaren. Dit verwachten analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus van de producent van frisdranken, water, vruchtensappen en energiedranken, die worden verkocht als huismerk van supermarkten of onder de naam van A-merkfabrikanten.

Voor 2015 mikt Refresco op een volumegroei van 0 tot 5 procent met een iets lagere brutowinstmarge per liter dan een jaar eerder. Bij de cijfers over het derde kwartaal liet de bottelaar weten te voorzien dat de volumegroei aan de onderkant van deze afgegeven bandbreedte uitkomt, iets waar analisten eveneens op rekenen.

Oplopende inkoopkosten drukten de marge afgelopen jaar, zo voorspelde CEO Hans Roelofs in november reeds tegenover ABM Financial News. Maar vooral dat de bottelaar wat harder groeit in water en koolzuurhoudende dranken in vergelijking tot sappen had volgens de topman een negatieve impact op de marge. Hogere inkoopkosten zijn namelijk deels door te rekenen aan klanten, zo lichtte Roelofs toe.

Resultaten
Analisten mikken voor het vierde kwartaal op een omzet van 490 miljoen euro voor Refresco, bij een volume van 1.374 miljoen liter. Uitgaande van een brutowinstmarge van 14,4 procent rekenen de marktvorsers op een aangepast bedrijfsresultaat (EBITDA) van 45,4 miljoen euro. In de laatste drie maanden van 2014 boekte Refresco nog een omzet van 498 miljoen euro, en bij een marge van 14,9 procent bedroeg het aangepaste bedrijfsresultaat 48,3 miljoen euro.

Met deze verwachte cijfers zou de jaaromzet van Refresco in 2015 fractioneel terugvallen van 2.037 miljoen naar 2.035 miljoen euro, maar het aangepaste bedrijfsresultaat oplopen van 208,2 miljoen naar 213,8 miljoen euro. Per aandeel zou de aangepaste winst volgens de analisten uitkomen op 0,84 euro. Het jaarvolume van 6.096 miljoen liter zou een stijging van iets meer dan 2 procent betekenen ten opzichte van 2014.

Verder verwachten de analisten dat de nettoschuld van Refresco eind 2015 uitkwam op 463,4 miljoen euro. In november beschikte Refresco nog over een oorlogskas van circa 250 miljoen euro. Februari dit jaar kondigde Refresco evenwel de overname van een Duitse bottelarij van PepsiCo aan, zonder financiële details te geven.

Analist Gerard Rijk van SNS Securities meende dat dit niet de grote deal was waarop velen hoopten, maar noemde het toch een goed begin. Rijk, die Refresco op Houden heeft, verwacht dat de capaciteit van de bottelaar met 3 procent stijgt door de overname en noemde de bijhorende tienjarige overeenkomst voor co-packing een "aantrekkelijke toevoeging".

Analist Alan Vandenberghe van KBC Securities ziet ook in de toekomst nog overnamekansen voor Refresco. Er is volgens de marktvorser potentie om overnames te doen die tot 3,10 euro per aandeel bijdragen. De bottelaar heeft een sterke historie van synergievoordelen creëren bij overnames. Gezien de lage marges die de sector kent, vertaalt een acquisitie zich volgens KBC Securities in een "materiële" stijging van de winst per aandeel. Vandenberghe hanteert dan ook een koopaanbeveling.

Free float
Eind 2015 meldden diverse grootaandeelhouder een verkleining van hun belang in Refresco. Analist Richard Withagen van Kepler Cheuvreux noemde het goed nieuws dat grootaandeelhouders hun belang verzilveren. Dit vergroot de zogenoemde free float en de ‘overhang’ daalt. Juist deze twee factoren drukken de waardering van Refresco in vergelijking tot sectorgenoten, aldus Withagen.

Refresco maakt donderdag voorbeurs de kwartaalcijfers bekend. Woensdagmiddag handelde het fonds op een groen Damrak 0,1 procent hoger op 14,93 euro.

Leren beleggen

Live koersen