Redactie ABM Financial News - Donderdag 10 maart 2016, 16:12 uur

Refresco Gerber heeft de trage start van het vierde kwartaal in oktober goed weten te maken. Dit zei CEO Hans Roelofs donderdag in gesprek met ABM Financial News.

November was volgens de topman "degelijk" en december zelfs "heel goed". Roelofs maakte zich overigens niet veel zorgen over de trage start in oktober, daar deze sectorbreed zichtbaar was. Over de start van 2016 zei de CEO dat januari "wat lager" uitviel, maar dat februari "goed" was.

Over heel 2015 liepen de volumes van Refresco op met 2,1 procent van 5.969 miljoen naar 6.096 miljoen liter. Voor afgelopen jaar mikte Refresco op een volumegroei van 0 tot 5 procent. Bij de cijfers over het derde kwartaal liet de bottelaar echter al weten te voorzien dat de volumegroei aan de onderkant van deze afgegeven bandbreedte uit zou komen, iets waar analisten eveneens op rekenden.

De omzet van Refresco zakte afgelopen jaar iets in van 2.037 miljoen naar 2.016 miljoen euro, als gevolg van het doorrekenen van inkoopkosten. Deze kosten worden volgens Roelofs "volledig" doorgerekend, hetgeen ook noodzakelijk is aangezien deze de marge van Refresco overstijgen. Wel kan het zijn, zo benadrukte de topman, dat er enige vertraging optreedt, wat soms tot een meevaller voor de bottelaar leidt.

De brutomarge per liter was, hoewel de bottelaar vooraf rekende op een lichte daling, onveranderd 14,2 eurocent en het aangepaste bedrijfsresultaat steeg met 8 miljoen euro naar 216,2 miljoen euro. De nettowinst dikte aan van 38,7 miljoen naar 41,8 miljoen euro. Aangepast, dat wil zeggen rekening houdend met bepaalde kosten die Refresco maakte voor de beursgang, overnames en reorganisaties, steeg de winst zelfs van 46,7 miljoen naar 77,8 miljoen euro. Aandeelhouders kunnen over 2015 een dividend van 0,34 euro per aandeel tegemoet zien.

Al met al "een heel degelijk resultaat", aldus Roelofs, en in lijn met de eigen verwachtingen. Ook de gewenste groei in co-packing werd gerealiseerd.

Het rendement op het geïnvesteerde vermogen (ROCE) bedroeg bij Refresco de afgelopen jaren iets meer dan 13 procent. Hoewel CFO Aart Duijzer niet wil aangeven hoe hoog de ratio afgelopen jaar was, liet de financieel directeur wel weten dat er een stijgende lijn in zit.

De kunst van Refresco is volgens Roelofs om overnames te doen, bijvoorbeeld van kleinere familiebedrijven waar de ROCE vaak marginaal is, om vervolgens binnen één tot twee jaar de marges van de overnameprooi op te krikken naar het niveau van Refresco. Een overname zal volgens Roelofs aanvankelijk dus voor wat margedruk zorgen, maar na twee jaar loopt dit er uit en draagt de overgenomen onderneming juist bij.

De recente deal met PepsiCo geeft overigens weinig ruimte om de marge te verhogen, aangezien de fabriek in Hamburg van de Amerikaanse frisdrankgigant al vergelijkbare marges als Refresco behaalt. De reden dat PepsiCo toch kiest voor een verkoop aan Refresco en vervolgens een tienjarige overeenkomst voor co-packing aangaat, is volgens Roelofs dat Pepsico de deal als een "middel om de kosten te verlagen" ziet.

De overeenkomst met PepsiCo was voor menig analist niet de grote deal waarop werd gehoopt, hetgeen Roelofs niet bestreed. Er zitten echter nieuwe overnames in de pijplijn, benadrukte de topman, waaronder zowel grote als kleine. Beleggers hoeven zich volgens de CEO dan ook geen zorgen te maken.

Roelofs benadrukte dat Refresco voldoende middelen heeft om de overnamestrategie te blijven voeren. En indien nodig zal de bottelaar gebruik maken van de beursnotering.

De overnameprijs is overigens niet leidend bij het bepalen of een deal wel of niet doorgaat, stelde Roelofs. De te behalen synergievoordelen zijn het uitgangspunt bij gesprekken over een overname.

De eerder uitgesproken ambities om ook in Noord-Amerika van start te gaan, zijn er nog altijd. Volgens Roelofs zit Refresco in meer dan een aftastende fase. "We kijken er zeer serieus naar", maar of een overname in Amerika er dit jaar al van komt, is onzeker.

Eind 2015 bedroeg de nettoschuld van Refresco 458 miljoen euro.

Outlook

Voor 2016 voorziet Refresco, net als voor afgelopen jaar, een autonome volumegroei tussen de 0 en 5 procent. De marge zal daarbij "marginaal" lager uitvallen dan in 2015. Dit "kleine beetje" margedruk is volgens Roelofs met name het gevolg van een veranderende verkoopmix. Refresco verkoopt meer water en minder sappen en dat geeft iets minder marge.

Verder houdt Roelofs er rekening mee, hoewel afhankelijk van de ontwikkeling van de beurs, dat de grootaandeelhouders van Refresco hun belang in de komende twaalf maanden verder zullen afbouwen. Zij namen bij de beursgang volgens de topman al "emotioneel" afscheid van de onderneming en er is voor hen "geen reden om te blijven zitten". Hierdoor zal de 'overhang' afnemen en de free float van Refresco stijgen, hetgeen volgens analisten zal bijdragen aan het verkleinen van de korting op de waardering van Refresco ten opzichte van sectorgenoten.

Het aandeel Refresco Gerber noteerde donderdag op een iets hoger Damrak 0,2 procent hoger op 14,84 euro.

Leren beleggen

Live koersen