Redactie ABM Financial News - Donderdag 31 maart 2016, 16:14 uur

Air France-dochter Transavia moet autonoom groeien, maar ook samenwerkingsverbanden aangaan om te groeien in het budgetsegment. Dit zei bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep donderdag. 

"De groei van de Transavia-operaties in het budgetsegment is een van de peilers voor onze Europese strategie, naast behoud en versterking van onze twee hubs in Parijs en Amsterdam", zei topman De Juniac donderdag bij gelegenheid van de officiële opening van Transavia's nieuwe operationele basis in München.

München is het eerste station van Transavia buiten de thuislanden Frankrijk en Nederland.

Sinds de start van de vluchtoperaties op 25 maart met twee Boeing 737-toestellen vanuit München naar negen Europese bestemmingen heeft Transavia inmiddels 10.000 passagiers vanuit en naar de Zuid-Duitse stad vervoerd. De ambitie van de prijsvechter is om in München jaarlijks minimaal een miljoen passagiers te verwerken.

"De bedoeling is om dat uiteindelijk met volledige lokale, in München gevestigde bemanningen te doen", zei Transavia directiewoordvoerder Marisca Kensenhuis donderdag tegen ABM Financial News.

Air France-KLM zoekt meer 'buitenlandse thuisbases' in Europa voor Transavia vliegtuigen en lokale bemanningen, om zo te kunnen concurreren met prijsvechters als Ryanair, Easyjet en Norwegian.
Welke nieuwe stations Air France-KLM voor Transavia op het oog heeft, wilde De Juniac uit concurrentie-overwegingen niet zeggen.

De CEO herhaalde donderdag dat Transavia door groei schaalgrootte moet creëren, waardoor de kosten dalen en de winstgevendheid structureel hoger komt te liggen.

Leren beleggen

Live koersen