Redactie ABM Financial News - Maandag 15 februari 2016, 18:20 uur

Air France-KLM heeft in het vierde kwartaal winst gemaakt, maar eindigde over heel 2015 wel in het rood. Dit is de verwachtingen van krap 20 analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus van de luchtvaartmaatschappij, waarbij de taxaties overigens flink uiteen liepen.


In het vierde kwartaal boekte Air France-KLM volgens de analisten een omzet van 6.159 miljoen euro. Dit leverde een operationeel verlies op van 41 miljoen euro, terwijl er onder de streep een nettowinst restte van 91 miljoen euro. Het grootste verlies dat door een analist wordt voorzien was 268 miljoen euro, terwijl de meest optimistische marktvorser op een winst van 721 miljoen euro rekent.

In heel 2015 beliep de omzet van Air France-KLM volgens de analisten 25.856 miljoen euro. Een operationeel resultaat van 631 miljoen euro zorgde voor een nettoverlies van 36 miljoen euro. Ook over het nettoresultaat voor heel 2015 liepen de meningen flink uiteen, van een verlies van 389 miljoen euro tot een winst van 592 miljoen euro.

Bij de cijfers over het derde kwartaal verlaagde Air France-KLM de besparingsdoelstellingen. In plaats van een verlaging van de kosten met 1 tot 1,3 procent gaf de luchtvaartmaatschappij aan voor 2015 nog slechts te rekenen op een kostenverlaging van 0,5 tot 0,7 procent. De nettoschuld, zo liet Air France-KLM weten, zou per eind 2015 onverminderd uitkomen op 4,4 miljard euro.

Voor de komende jaren zijn analisten van JPMorgan Cazenove positief gestemd. "Lagere brandstofkosten zijn een duidelijk steun in de rug voor de [luchtvaart]sector", aldus JPMorgan. Eerder rekende de Amerikaanse bank nog op een brandstofbon voor Air France-KLM voor 2016 van 6,4 miljard euro, maar verlaagde dit naar 4,6 miljard euro. Voor 2017 werden de brandstofkosten, die samen met de personeelskosten de grootste kostenposten voor een luchtvaartmaatschappij vormen, verlaagd van 6,4 miljard naar 4,1 miljard euro.

Overigens staat JPMorgan niet alleen in zijn optimistischere kijk op de brandstofkosten. Davy Research bijvoorbeeld verwacht dat deze kosten in 2016 maar liefst 23 procent lager liggen dan in 2015. Hierdoor zal de winstgevendheid voor het eerst in jaren flink stijgen, zo voorzien de analisten.

Air France-KLM komt donderdag voorbeurs met de cijfers over het vierde kwartaal. Maandagmiddag handelde het aandeel op een fors hoger Damrak 1,0 procent hoger op 70,2 euro.

Leren beleggen

Live koersen